Prophets Of Rage
Prophets Of Rage

22 nov 2017 – Seppe Van Ael – Album reviews

Op negen november 2016 kleurde Amerika plots wat donkerder en duurde het niet lang voor er opstand kwam langs verschillende kanten. Ook de muziekwereld liet van zich horen. Zo kreeg thrash metal band  Municipal Waste nog een rechtszaak aan hun been toen ze een t-shirt uitbrachten met Trump op die zichzelf door zijn kop schoot. De grootste verrassing kwam echter van Rage Against The Machine gitarist Tom Morello die aan de grond stond van supergroep Prophets Of Rage. Samen met het instrumentarium van RATM, Chuck D van Public Enemy en B-Real van Cyprus Hill kregen we een eerste EP voorgeschoteld waarmee ze o.a. de wei van Rock Werchter plat speelden. Een klein jaar later, na het ontstaan van de band kwam dit Amerikaanse vijftal aanzetten met hun nieuwe self-titled album. De soundtrack van het verzet: Prophets Of Rage.

Prophets Of Rage is duidelijk meer dan wat rocksterren die het tijd vonden om eens wat nieuws te doen. Het feit dat de band deze plaat opnam in een maand, inclusief het schrijfproces, toont dat ze weldegelijk een hele hoop te vertellen hebben. Muzikaal ligt alles wat in het verlengde van Rage Against The Machine, al is de kwaliteit van de nummers, om eerlijk te zijn, lichtelijk te kosten gegaan van de kwantiteit. Begrijp ons niet verkeerd. Deze plaat zit goed in elkaar en rockt van vanachter tot voren al moet de band het vooral hebben van hun boodschap. ’Prophets Of Rage’ is zeker de moeite al moet je geen Rage Against The Machine debuutplaat verwachten van in der tijd.

Score: 7,5/10